Avioliittoon vihkiminen

Avioliittoon vihkiminen sinetöi kahden ihmisen rakkauden. Kirkollinen avioliitto voidaan solmia, jos vihittävät ovat käyneet rippikoulun ja ovat kirkon jäseniä. Kirkollinen vihkiminen voidaan toimittaa ,vaikka toinen kihlakumppaneista ei olisikaan kirkon jäsen, mikäli hän on muun kristillisen kirkon tai uskontokunnan jäsen. Lisätietoa asiasta saa kirkkoherranvirastosta. Mikäli kirkollista avioliiton solmimista ei voida toimittaa, voidaan toimittaa avioliiton siunaaminen, mutta vihkiminen tapahtuu maistraatissa. Samaa sukupuolta olevien parien pyynnöstä voidaan toimittaa rukoushetki.
Ennen vihkimistä on suoritettava oman kotiseurakunnan kirkkoherranvirastossa avioliiton esteiden tutkinta, joka on tehtävä vähintään seitsemän vuorokautta ennen aiottua vihkimistä. Avioliittoon vihkimiset tapahtuvat yleensä kirkossa, mutta papin kanssa voi sopia myös muusta paikasta. Kanttorin kanssa pitää sopia etukäteen kirkossa soitettava häämusiikki. Musiikkia valittaessa on hyvä muistaa toimituksen kirkollinen luonne.

Vihkitoimituksen musiikki

Vihkimisen alussa ja lopussa soitetaan pääsääntöisesti urkumusiikkia. Niiden lisäksi hääpari valitsee toimitukseen vihkivirren tai useampia virsiä. Musiikkien valinnassa tulee ottaa huomioon vihkimisen jumalanpalvelusluonne. Musiikista voi jutella papin tai kanttorin kanssa ja esittää toveensa musiikista. Lue lisää vihkitoimituksen musiikista.

vihkiminen
Säräisniemen kirkko

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus