Hautaan siunaaminen

Elämän rajallisuus kohtaa meidät kaikki vuorollaan. Läheisen kuoltua on omaisten tehtävä huolehtia vainajan hautaamisesta. Hautajaisjärjestelyissä on toivottavaa ottaa heti yhteys kirkkoherranvirastoon. Toimistosihteeri auttaa hautapaikan järjestelyissä sekä sopii omaisten kanssa siunausajasta ja –paikasta. Vainajan siunaaminen voidaan toimittaa Vaalan tai Säräisniemen kirkoissa tai kesäaikaan Kurikkavaaran kappelissa. Myös suoraan haudalla siunaaminen on mahdollista. Kanttorin kanssa voi sopia hautajaisissa käytettävästä musiikista. Ennen hautaan siunaamista käydään papin kanssa toimituskeskustelu, jossa käydään läpi siunaustilaisuuden kulkua ja muistellaan vainajan elämää. Papin kanssa voi myös keskustella ja saada sielunhoidollista apua surun ja kuoleman kohdatessa elämän vaiheissa.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

enkeli